Rolls-Royce – mýtická značka, která po dlouhá desetiletí představuje absolutní vrchol luxusu a bohatství. Pro většinu lidí představují vozy Rolls-Royce dokonce něco natolik vzdáleného a nedosažitelného, že ani nepomyslí na to, že by bylo vůbec možné si takový vůz pořídit.
Ve skutečnosti je to však i s těmito mimořádnými auty trochu jinak…
Stejně jako ostatní auta i vozy Rolls-Royce nebo Bentley stárnou. Tím také do určité míry a času ztrácí svou hodnotu. Není to samozřejmě stejné jako u vozů běžných značek a ani ztráta hodnoty není tak velká, ale přeci jen se se vzrůstajícím věkem a opotřebováním stávají i tyto vozy levnějšími a dostupnějšími.
V dnešní době má tedy i „běžný“ člověk možnost koupit si vůz této superluxusní a mimořádné značky. Nejdostupnější jsou vozy z produkce 70.- 80. let minulého století, zejména typy Rolls-Royce Silver Shadow nebo novější Silver Spur či Silver Spirit. Tyto vozy se dají v provozuschopném stavu pořídit již od cen začínajících na 200 tisících korunách, v horším stavu (a výjimečně) se objeví v prodeji vozy ještě o něco levnější. Zde je však nutné počítat s poměrně výraznými investicemi do oprav a zprovoznění takových vozů. Většinou tedy platí, že vozy nabízené v cenových relacích dvě stě tisíc a méně mají větší množství nedostatků a vyžadují rozsáhlejší opravy a investice.
V zásadě jsou však vozy Rolls-Royce robustní a kvalitně stavěné, závady se týkají většinou spíše složitých elektrických a hydraulických pohonů než důležitých agregátů jako je motor či převodovka, ty jsou většinou věčné. Uvést do provozuschopného stavu je možné téměř jakýkoliv vůz Rolls-Royce či Bentley. Vše záleží pouze na množství peněz, které to bude nového majitele stát.
Jak jsem již zmínil, nejběžnějšími a nejdostupnějšími vozy jsou typy Silver Shadow, Silver Spur, Silver Spirit; z Bentley pak Mulsanne a Turbo R. Neznamená to však, že by tyto typy vozů byly špatné, naopak, jedná se o nejpovedenější a nejprodávanější vozy značky. Zejména typ Silver Shadow znamenal prakticky revoluci pro značku Rolls-Royce. Bylo na něm oproti jeho předchůdcům všechno jinak. Byl to první vůz Rolls-Royce se samonosnou karosérií (předchozí verze používaly ještě zastaralou rámovou konstrukci), měl kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická okna, hydraulické odpružení převzaté z francouzského Citroenu DS, automatickou převodovku GM a mnoho dalších revolučních řešení a prvků výbavy. Novější verze pak šly ještě dál, byly ještě propracovanější a nabízely ještě rozsáhlejší výbavu. Právě kvalita a oblíbenost modelu Silver Shadow byly důvody k tomu, že bylo vyrobeno dohromady téměř 40 tisíc kusů všech verzí tohoto modelu! Takový úspěch předtím – a ani potom – žádný jiný model Rolls-Royce nezaznamenal. Počet vyrobených kusů je však zároveň i důvodem, že model Silver Shadow je dnes nejčastějším a vlastně nejdostupnějším modelem automobilky.
Kdo chce kvalitní a prakticky bezproblémový vůz Rolls-Royce, s velkým množstvím dostupných dílů a velmi zajímavou cenou, ať určitě zvolí některou z verzí modelu Silver Shadow, případně novější Silver Spirit a Silver Spur (prodloužená verze modelu Spirit). Odměnou mu bude vlastnictví ojedinělého luxusního vozu s dostupnou a rozsáhlou nabídkou náhradních dílů, neuvěřitelně pohodlná jízda a obdivné pohledy kolemjdoucích.
Ten, kdo chce ještě větší pocit výjimečnosti a je ochoten sáhnout hlouběji do kapsy a zároveň oželí i některé vymoženosti novějších verzí a mírně horší komfort, může se poohlédnout po starších modelech jako jsou Rolls-Royce Silver Cloud, luxusnější a mnohem dražší Phantom V a VI či dokonce po některém z předválečných modelů. Zde je ovšem nutné počítat s menší možností získání náhradních dílů, podstatně vyšší pořizovací cenou (jeden milion Kč a výše) a také výrazně omezenou nabídkou vozů. Majitel se však může těšit z mnohem větší exkluzivity svého vozu, avšak tu poznají a ocení spíše odbornící. Pro běžnou veřejnost je „Rolls prostě Rolls“, jaký je to typ, to příliš nehraje roli…
Velmi zajímavý je také některý z modelů Corniche, unikátní je hlavně verze Cabrio. Tento vůz vychází také z verze Silver Shadow, kupé a hlavně kabriolety jsou však mimořádně ceněné. I zde je opět nutné počítat s cenami vysoko přesahujícími milion korun. Z mimořádných vozů značky Rolls-Royce nesmím zapomenout na model Camargue. Ten má také techniku modelu Silver Shadow, má však speciální karoserii od italské karosárny Pininfarina. U tohoto modely ceny opět začínají na více než milionu korun. Tento model je skutečně velmi vzácný, osobně jsem ho viděl jen párkrát na některé z výstav historických vozidel v zahraničí. Jeden vůz RR Camargue máme pak také v našem klubu!
Co nás tedy čeká při pořízení vozu Rolls-Royce? Prakticky nehraje roli, jaký model si pořídíme, u všech vozů Rolls Royce a Bentley je nutné počítat s vyššími investicemi na provoz, jen spotřeba se pohybuje od 15 do 20 litrů, jejich údržbu a případné opravy. K nejproblematičtějším oblastem patří zejména složitý hydraulický okruh vozů Rolls-Royce zahrnující i brzdový okruh, rozsáhlá a na svou dobu velmi pokročilá, ale zároveň složitá elektroinstalace. Časté problémy jsou i se stahováním elektrických oken, která se buď nestahují vůbec nebo jen velmi pomalu, problémy s pohony centrálního zamykání, nefunkčními ukazateli směru, osvětlením a ventilátory topení. Často mívají vozy také výrazné problémy s korozí, v době vzniku ještě nebyla antikorozní ochrana na takové úrovni jako dnes.
Problematickou částí bývá také dřevěné obložení interiéru vozu, které mnohdy vyžaduje renovaci, méně často pak kožený interiér. Naopak minimální problémy bývají s mechanickými částmi jako jsou motor, převodovka, nápravy a mechanické části brzd.
Pokud uvažujete o koupi vozu Rolls-Royce či Bentley, počítejte s tím, že kromě částky vydané za samotný vůz, vás čekají ještě investice do drobných či větších oprav, podle stavu vozu, jeho předešlé údržby a samotného provozu. Ale tyhle „detaily“ neřešte, dejte na mě a Rollse nebo Bentley kupte, vše je vykompenzováno exkluzivitou a luxusem, obdivem známých i neznámých lidí a z toho plynoucího blaženého pocitu, když s ním vyrazíte z garáže na projížďku. Jen pozor na závist sousedů, ta se, bůh ví odkud, objeví, hned jak se svým novým Rollsem zastavíte před domem…
Martin Kot, předseda RRBC ČR
Nejnovější články o Bentley a Rolls-Royce:
- Rolls-Royce Ghost EWB 2024 21.1.2025
- Prague Car Festival 2024 27.11.2024
- Speed Festival – Česká Lípa – 21. 9. 2024 27.11.2024
- Bruslení s Boutiqem 27.11.2024
- Test ojetiny Bentley Continental Flying Spur 6,0 W12 | 2006 14.11.2024
- Motor strašil, peněženka zaplakala: Kolik stála oprava luxusního Rolls-Royce Leoše Mareše? 13.9.2024
- Leoš Mareš má rozbitý Rolls-Royce Cullinan. S videem s rachtajícím motorem se pochlubil na instagramu 10.9.2024