+420 602 680 051

bentleyclub.cz
rollsroyceclub.cz
info@rollsroyceclub.cz

Rolls – Royce na baterky

Tak a je to tady…první sériově vyráběný elektrický Rolls – Royce – Spectre.

 

IMG_20240126_093530

 

Ať se nám to líbí či nelíbí, pokrok přichází a v současné době se většina automobilek zaměřuje ve svém programu na elektromobilitu a postupně přichází s novými modely již s čistě elektrickým pohonem. Stejně ani tak i automobilka Rolls – Royce nechce zůstat pozadu a v loňském roce představila první elektrický Rolls – Royce, model Spectre.

 

První objednané vozy se v současné době dostávají k zákazníkům a náš klub vzhledem k dlouhodobé úzké spolupráci s českým zastoupením značky, firmou Cartec, měl jako jeden z prvních možnost vyzkoušet tento skvost s již plně elektrickým pohonem.

 

Často od lidí slýchám, že elektromobily jsou k ničemu, že se nic nevyrovná klasickému spalovacímu motoru, že tohle nikam nedojede, nemá to žádný zvuk a podobně. S tím vším vlastně souhlasím, avšak přes všechny výhrady, které k elektromobilům mám, jejich omezený dojezd, zdlouhavé nabíjení, ekologická zátěž výroby a likvidace baterií a naopak lásku ke klasickým motorům Rolls – Royce, zejména pak když mají 12 válců, což při pohledu pod kapotu připomíná téměř umělecké dílo, zase musíme uznat určité výhody, které elektropohon přináší. K nim patří zejména minimální údržba agregátu, který postrádá téměř vše, co se na současných motorech „rozbíjí“ a musí se pracně a draze opravovat. Jen pomyslete, co všechno nejen z dnešních eko nesmyslů elektromotor nepotřebuje: katalyzátor, EGR ventil, vstřiky, čerpadlo, turbodmychadlo, výfuk, chladiče všeho možného, ventily, vačky, písty, vlastně ani olej nebo dokonce převodovku. A údržba toho všeho stojí spoustu peněz, což u elektromotoru odpadá. A k tomu všemu prakticky bezhlučný provoz. Což je vlastně jeden z argumentů, proč milovníci klasických spalovacích motorů elektrická auta nenávidí. I já miluju důvěrně známý zvuk běžícího spalovacího motoru a absolutně si nedovedu představit Lamborghini nebo Ferrari s elektrickým motorem bez jejich nádherného zvuku.

 

U vozů Rolls – Royce je to ale něco trochu jiného. Právě Rolls – Royce se vždy snažil mít u svých vozů, co nejtišší chod bez jakéhokoli cukání, jak motoru, tak převodovky.

 

Už Charles Rolls již v roce 1900! v rozhovoru publikovaném v časopise The Motor-Car Journal popisoval elektrický pohon takovým způsobem, že o sto let později nesou tyto věty téměř prorocký nádech: „Elektromobil je naprosto bezhlučný a čistý. Je bez zápachu i vibrací a jakmile bude vybudována síť nabíjecích stanic, bude velmi užitečný. Zatím ale nepředpokládám, že by nyní byly elektromobily použitelné – alespoň pro mnohé nadcházející roky.“ A dnes již ten čas skoro nastal. I přes všechny výše zmíněné nedokonalosti, tu máme první elektrický Rolls – Royce, ze kterého by měl zakladatel určitě radost. A musíme uznat, i nás tento skvost opravdu potěšil.

 

Zvenku nádherný moderní Rolls – Royce připomínající model Wraith se vším všudy, k tomu dvoudvéřové kupé s rozměry většími než dnešní běžná prémiová limuzína. Uvnitř opět známý moderní interiér současných vozů Rolls Royce. I tlačítko start nechybí. Rozdíl je vlastně jediný, po jeho stisknutí nenastartuje motor (do reprodukturů si lze zvuk benzinového motoru pustit, leč uchu zněl divně)…místo toho se jen rozsvítí displej palubní desky a po stisknutí nám opět známého voliče řadící páky na D, můžeme rovnou vyrazit. Za absolutního ticha pak vůz vyrazí do „boje“ proti svým klasickým bratrům.

 

IMG_20240126_093648

  

Vůz jsme si vyzvedávali ráno, kdy se teploty pohybovaly jen těsně nad nulou. I při těchto podmínkách ukazoval vůz dojezd 380 kilometrů (udávaný továrně je 530 km). Což se v porovnání s např. dieselovým motorem jeví jako poměrně málo, avšak při srovnání s ostatními elektromobily to není vůbec špatná hodnota. Zároveň kilometry nijak rychle neubývaly, jako to u některých elektromobilů bývá, že náhle skočí hodnota dojezdu o 20-30 km níže, po ujetí výrazně nižší vzdálenosti.

 

   Vůz také nabízí velmi slušné výkony, považte: pohon 4×4, 585 koní, 900 Nm krouticí moment, zrychlení za 4.5s na 100 km/h a maximální rychlost 250 km/h (omezovač), kterou dosáhne opravdu velice lehce. To vše při váze 3 tuny.

 

    Základních čísel stačilo, a jak se chová v provozu? První, co si všimnete, je absolutní, ale opravdu absolutní ticho. Jak podotkl jeden známý, přítel klubu, absolutní fanda do aut, majitel mnoha vozů všech možných značek: „v tišším autě jsem v životě nejel“. Skutečně, vůz vyrazí kupředu bez jakéhokoli zvuku, uvnitř neslyšíte vůbec nic kromě rádia, pokud ho máte puštěné. Když ho vypnete, tak už neslyšíte vůbec nic, ani svištění pneumatik, tak skvěle je vůz odhlučněný. Při vyšší rychlosti je pak slyšet pouze aerodynamický zvuk větru, který proudí kolem vozu. Tedy je vlastně dosaženo toho, co Charles Rolls říkal už  před více než 120 lety.

 

   Vůz je opravdu neskutečně tichý, když k tomu přičteme luxusní jízdní vlastnosti podvozku, exkluzivní, komfortní interiér a nesmírně pohodlné sedačky, na které jsme u vozů Rolls – Royce zvyklí, jedná se o jedinečnou kombinaci a výsledkem je špičkový vůz, který v dnešní konkurenci prakticky nenajde soupeře.

 

   Abychom nezapomněli, tak Spectre také oplývá bohatou výbavou, kterou bychom u takového vozu samozřejmě čekali, tedy například hlasem ovládaná navigace, sedadla s pamětí pozic, okna a vše další v elektrice, čtení dopravních značek kolem, hlídání jízdního pruhu, samovolné dobržďování, diodové světlomety či adaptivní tempomat. Dále je však u vozu i několik prvků výbavy, které nás překvapí a rozhodně nejsou obvyklé. Prvním jsou elektromotory v nesmírně dlouhých dveřích (dle sdělení zástupců RR se jedná o nejdelší dveře u osobního vozu na světě vůbec), které pomáhají dveře nejen zavírat, ale i otevírat. Po stisknutí tlačítka se pak dveře automaticky samočinně zavřou. Dále pak při zapnutí výhřevu sedadel a volantu se začnou vyhřívat nejen tyto zmíněné části, ale i středová loketní opěrka a také opěrky ve dveřích! V noci vás pak uchvátí osvětlená maska a také elektricky vyjíždějící soška Rolls – Royce (Spirit of ecstasy). Dalším mimořádným prvkem výbavy je pak osvětlený strop v designu hvězdného nebe. Ten již známe i z některých dřívějších vozů Rolls – Royce, avšak zde je vše posazeno ještě na vyšší úroveň, kdy při zapnutém „nočním nebi“ kromě hvězd nad hlavami létají i komety! To vždy v různých časových intervalech a délkách. Tato vychytávka pak zejména děti uvádí v naprostý úžas.

 

IMG_20240126_094117

  

Když to shrneme, auto skvěle vypadá, skvěle jezdí, má skvělý luxusní interiér a mimořádnou auru kolem sebe. Takového vozu si na silnici nelze nevšimnout a je to znát, lidé koukají, ukazují, mnozí dávají tzv. „lajky“. Však aby také ne, když se cena vozu pohybuje na úrovni 10 milionů korun..

     Abychom jen nechválili, má i nějaká negativa? Zaznamenali jsme  jich pár, některé z nich závisí na velikosti řidiče. První je omezený výhled přes přední sloupky při menší postavě, u vyšší se problém nejeví, každý z nich totiž sedí v jiné pozici vůči němu. Na oko mohutný sloupek je dán konstrukcí a typem vozidla. Druhým je přeci jen omezený dojezd. Třetí je pak pohon samotný, který mnohým nevyhovuje, nebo k němu mají dokonce odpor. Čtvrté: ač je na venek auto mohutné a k tomu je úměrně prostorný i interiér, bohužel není až tolik, aby byl pohodlný pro řidiče s výškou 190cm.

 

    Všechny další vozy Rolls – Royce však budou již elektrické a my se s tím můžeme nebo musíme? smířit nebo se na ně těšit. Anebo si můžeme  v koutku duše přát, že se eko/elektro úděl zase otočí.

 

Tímto děkujeme společnosti Cartec za zapůjčení tohoto mimořádného vozu Rolls- Royce.